شنبه, ارديبهشت 1, 1403

طرح کلی اندیشه اسلامی ایمان قلب بشارت مومنین توحید

بسم الله الرحمن الرحیم
گفتیم در جامعه توحیدی، اولین قطعنامه‌ای که حاکم است این است که نباید هیچ کس و هیچ چیز جز خدا را عبادت و اطاعت کرد.
این اولین تعهد در جامعه توحیدی است؛ اما دومین تعهدی که توحید بر دوش انسان موحد و جامعه موحد می‌گذارد، نفی طبقات اجتماعی است؛ یعنی جامعه باید بی‌طبقه باشد.
قبل از این، اختلاف طبقاتی وجود داشت و تو نمی‌توانستی و حق این را نداشتی که با طبقات دیگر خصوصاً اگر از طبقه بالاتر بودند همراه و همکار و همسر باشی.
اما اسلام آمد و گفت همه انسان‌ها از یک سرشت و فطرت خلق شده‌اند و همه یک خدا دارند و اینگونه نیست که دو خدا، دو خلق آفریده باشد.
اسلام آمد و گفت همه در جامعه اسلامی، از یک حقوق برخوردارند و طبقه‌طبقه و گروه‌گروه نیستند.
«بنابراین توحید به معنای یک خدا قائل‌بودن، تدبیر و خلق و آفرینش و ادارۀ جهان را از یک خدا دانستن، ضامن نفی طبقات اجتماعی است.»
در جامعه توحیدی اختلاف در ظاهر جسم مثل زیبایی، استعداد، نیرومندی و... هست؛ اما این اختلافات منشأ اختلافات حقوقی نیست.
و تو به عنوان یک انسان، از همه حقوق انسانی برخورداری و می‌توانی در جامعه‌ای که حقوق و امتیاز مساوی برای همه مردمانش دارد، به رشد وکمال برسی و تحصیل کنی و با تلاش و کوشش خودت از هر لحاظ به کمال برسی.
تو با بقیه از لحاظ منشأ آفرینش یکسان و برابری؛ شعبه‌شعبه‌شدن و قبیله‌قبیله‌شدن هم برای شناخته‌شدن افراد از هم است، نه اختلافات حقوقی.
حتی آن‌هایی که از تو باتقواتر هستند و نزد خدا گرامی‌تر؛ به معنای این نیست که از حقوق خاصی در این دنیا برخوردارند و تو محرومی که به آن جایگاه برسی؛ بلکه تو با استفاده از همان حقوق و مزایا می‌توانی خودت را به جایگاه گرامیان امت رسول برسانی.
و اکنون که توحید در تو نهادینه شد؛ دو اتفاق و تأثیر مهم در روان تو بر جای خواهد گذاشت که به وسیله این دو، تو جزو موحدین و مؤمنین امت رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) هستی:
اول اینکه دارای وسعت افق دید می‌شوی. از تنگ‌نظری، کوته‌بینی و نزدیک‌بینی آسوده و راحت خواهی شد. افق دید تو محدود در مسائل پست و مادی نخواهد بود؛ چون دنیا را وصل به آخرت می‌دانی.
و دوم اینکه ریشه ترس در تو خشکیده خواهد شد و از کسی غیرخدا نخواهی ترسید.
«مهم‌ترین تأثیر روانی توحید در روح یک انسان این است که در راه خدا، در راه تکلیف، در راه آنچه هدفِ وجود خود تشخیص می‌دهد، از دشمنان این راه نهراسد. نمی‌گویم ضعف اعصاب نداشته باشد، گاهی دلش هم اضطرابی پیدا نکند؛ نه؛ ترس فعال نداشته باشد، بیمِ فعال نداشته باشد. ترس و بیمی که او را از پیمودن راه خدا باز بدارد، در وجود او نباشد. این ترس‌ها، این بیم‌ها، این هراس‌هایی که جلوگیر فضیلت‌هاست، زمینه بسیار خوب رشد نامردمی‌هاست، رشد جنایت‌ها و فاجعه‌هاست، این ترس‌ها و بیم‌ها را به یک کناری بیندازد.»

برداشتی آزاد از جلسه دوازدهم و سیزدهم کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»؛ مقام معظم رهبری

برچسب‌ها:
#جامعه_توحیدی
#اختلاف_طبقاتی
#جامعه_بی_طبقه
#نبودن_اختلاف_حقوقی
#ترس_فعال
#بیم_فعال
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن

از این نویسنده

  • نگاهی گذرا به فلسفه حجاب

    شکرگزاری و حال خوب (قسمت سوم)

    شکرگزاری و حال خوب (قسمت چهارم)

    شکرگزاری و حال خوب (قسمت دوم)

    شکرگزاری و حال خوب قسمت اول

Iran 80.3% Iran
United States 4.7% United States
Germany 3.3% Germany

جمع:

89

کشورها
امروز: 22
روز گذشته: 74
این هفته: 454
هفته ی گذشته: 555
این ماه: 1,675
ماه گذشته: 2,339

تماس با واحدهای اسوه

02155390120
02155482025
واحد وام، داخلی 1
واحد فرهنگی و ازدواج، داخلی 2
واحد رفاهی و خدماتی، داخلی 4
مدیریت:
02155377676
09911135529

ارتباط با ما

آدرس : تهران، میدان انقلاب، خیابان کارگر جنوبی، پایین‌تر از چهارراه لشکر، روبروی دانشگاه علامه طباطبایی (یا پمپ بنزین) کوچه شهید علی غیاثوند قیصری- بن بست آریا- پلاک 6 - زنگ سوم
ایمیل: info@osveh.org ساعت کاری موسسه: شنبه تا چهارشنبه 8 الی 16

کدام بخش از مطالب سایت برای شما جذابتر است؟
© 2024 osveh.org. All Rights Reserved

 Design & Developed by Fatima Co.