صفحه نخست

بخش های مجتمع فرهنگی- علمی شهیدان غیاثوند قیصری

 

تبلیغات

فاز جدید سایت

فاز جدید سایت "اُسوه" به زبان انگلیسی افتتاح شد

مژده                                                      مژده "هذه من فضل ربی "     خبر مسرت بخش ، با توجه به بازدید کشور های آمریکایی ، اروپایی و آسیایی ، از جمله آمریکا ،     کانادا ، انگلیس و امارات و ...   از سایت بین المللی اُسوه   فاز دوم سایت به…

ادامه مطلب

آیه تطهیر 3

حديث كساء به دو شكل نقل شده است: 1ـ مفصّل 2ـ مختصر.
حديث مفصّل كساء، كه معمولا براى شفاى بيماران و حلّ مشكلات و برطرف شدن گرفتاريها خوانده مى شود، متواتر نيست.
امّا حديث مختصر كساء متواتر است و مضمون آن چنين است:
«روزى مقدارى پارچه براى پيامبر(صلى الله عليه وآله) آوردند، پيامبر به دنبال على و فاطمه و حسن و حسين(عليهم السلام)فرستاد، آنها به خدمت پيامبر(صلى الله عليه وآله) رسيدند، حضرت آنها را زير آن پارچه قرار داد، سپس فرموداَللّهُمَّ إِنَّ هؤُلاءِ أَهْلُ بَيْتي وَخـاصَّتي اَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ، فَنَزَلَ جِبْرَئيلُ «إِنَّمـا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»
پروردگارا ! اينان اهل بيت من هستند، پليدى را از آنان دور كن. سپس جبرئيل نازل شد و آيه تطهير را آورد.
در كتب اهل سنّت در ذيل اين روايت جمله زير نيز آمده است: «امّ سلمه جلو آمد و از پيامبر اجازه خواست كه او هم زير آن پارچه قرار گيرد و به آن جمع بپيوندد، پيامبر فرمود: «تو آدم خوبى هستى ولى اينجا، جاى تو نيست.  »
در حديث ديگرى همين جريان براى عايشه نيز نقل شده است.
نتيجه اين كه، طبق اين روايت، اهل البيت پنج تن آل عبا(عليهم السلام) هستند.
سؤال : فلسفه اين كار چه بوده است؟ چرا پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) آنها را به زير پارچه برد و آن جمله زيبا را در مورد اهل البيت خويش فرمود؟ چرا به امّ سلمه و عايشه اجازه نداد به زير آن پارچه بروند؟
جواب : هدف پيامبر(صلى الله عليه وآله) از اين تشريفات و ريزه كاريها، جدا سازى است. حضرت مى خواهد اهل البيت را بشكلى معرّفى كند كه هيچ گونه اشكالتراشى امكان پذير نباشد و كمترين ابهام و اجمالى باقى نماند، تا ديگران در آن زمان و زمانهاى بعد دانسته يا ندانسته، اهل البيت را به اشخاص و افراد ديگرى تطبيق ندهند.
بدين جهت حتّى به اين تشريفات هم اكتفاء نمى كند، بلكه طبق روايت عجيبى كه در منابع مختلف، از جمله شواهد التّنزيل، آمده است (به نقل از انس بن مالك، خادم مخصوص آن حضرت) مى خوانيم: آن حضرت پس از اين ماجرا هر روز بعد از اذان صبح و قبل از اقامه نماز جماعت جلوى خانه على و فاطمه مى ايستاد و اين جمله را تكرار مى كرد:
اَلصَّلاةَ يـا أَهْلَ الْبَيْتِ. «إِنَّمـا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتَ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً»
اى اهل بيت پيامبر! هنگام نماز صبح است. سپس آيه تطهير را تلاوت مى فرمود.
و اين كار را براى شش ماه مداوم و پى در پى تكرار مى كرد!
روايت فوق از ابو سعيد خدرى نيز نقل شده و ايشان مى گويد:
«پيامبر هشت ماه پى در پى هر روز صبح اين كار را انجام مى داد!»
شايد پيامبر بيش از مدت مذكور اين كار را انجام داده باشد، ولى انس بن مالك بيش از شش ماه و ابوسعيد خدرى بيش از هشت ماه پى در پى نديده باشند. بنابر اين، هدف پيامبر از اين امور جداسازى اهل البيت از ديگران و تعيين مصداق روشن و كامل و منحصر به فرد آن است كه حقيقتاً بطور تمام و كمال اين جداسازى را انجام داد، بگونه اى كه در هيچ مورد ديگرى سراغ نداريم كه پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله)مطلبى را اينقدر تكرار نموده و بر آن پافشارى كند. آيا با اين همه تأكيدات و توصيه ها و توضيحات بى انصافى نيست كه بگوئيم اهل البيت غير از پنج تن آل عبا هستند و تفسيرهاى نادرستى ارائه دهيم؟!
راستى چرا در مطالبى چنين روشن و واضح كه همچون روز روشن، آشكار است، برخى به بيراهه رفته اند و خود و ديگران را گرفتار ساخته اند:
جواب اين سؤال نيز واضح است و آن اين كه: تفسير به رأى و پيشداورى حجابى ضخيم بر چشم و گوش آنها افكنده است. ضخامت اين حجاب متأسّفانه آنقدر زياد است كه روز روشن را هم نمى توانند باور كنند! و يا نمى خواهند بپذيرند!
پروردگارا ! ما همواره نيازمند هدايت و راهنمايى تو هستيم. ما را لحظه اى از انوار هدايتت محروم مفرما!
بارالها! ما را از تفسير به رأى و پيشداورى، مخصوصاً در آستان قرآن مجيد و معارف دين برهان، و در رسيدن به حقيقت ياريمان فرما
!
پاسخ به چند سؤال
 
سؤالات مختلفى پيرامون آيه تطهير مطرح شده است، كه چند نمونه آن را مطرح نموده، به پاسخ آن مى پردازيم:
سؤال اوّل : حدّاكثر چيزى كه آيه تطهير دلالت بر آن دارد، عصمت اهل البيت، يعنى على، فاطمه، حسن و حسين(عليهم السلام) و در رأس آنها پيامبر(صلى الله عليه وآله) است، ولى آيه فوق هيچ ارتباطى به مسأله ولايت و امامت ندارد.
به عبارت ديگر، بحث ما پيرامون آياتى است كه دلالت بر ولايت و امامت اميرالمؤمنين(عليه السلام) دارد و آيه فوق دلالت بر اين امر ندارد، بلكه نهايت چيزى كه دلالت دارد عصمت اهل البيت است. چرا به اين آيه استدلال كرده ايد؟
پاسخ : اگر مقام عصمت براى اهل البيت(عليهم السلام) ثابت شود، امامت هم همراه آن است; زيرا همانگونه كه گذشت، امام مطاع بى قيد و شرط است و اطاعت از امام بدون هيچ قيد و شرطى بر همه واجب است و اطاعت بى قيد و شرط براى غير معصوم ممكن نيست، پس امام بايد معصوم باشد. و از سوى ديگر اگر قرار شود امامى انتصاب يا انتخاب شود، با وجود معصوم نبايد به سراغ غير معصوم رفت.
خداوند در آيه 124 سوره بقره، كه در مورد حضرت ابراهيم(عليه السلام) است، در مقام پاسخ به تقاضاى امامت حضرت ابراهيم(عليه السلام) و پس از اين كه آن حضرت امتحانات سخت و مشكلى را پست سر مى گذارد، او را به امامت نصب مى كند، و پس از وصول به پيامبرى و اولوالعزمى و خليل الرّحمن بودن، منصبى بالاتر به نام امامت به او مى دهد. ولى در مقابل تقاضاى آن حضرت براى استمرار امامت در نسل و ذريّه اش مى فرمايد:
«لا يَنالُ عَهْدى الظَّالِمينَ; عهد امامت من به ظالمين نمى رسد.»
و بدينسان عصمت را جزء لاينفكّ امامت مطرح مى كند و كسانى كه حتّى قبل از امامت آلوده به ظلم شده اند را شايسته امامت نمى داند.
سؤال دوم : قبول داريم كه هر امامى بايد معصوم باشد; ولى آيا هر معصومى امام است؟ مگر حضرت زهراء(عليها السلام) معصوم نبود، پس چرا امام نشد؟
پاسخ : عصمت در ميان زنان ملازم با امامت نيست; ولى در بين مردان ملازم است ولهذا معصومى غير از پيامبران و ائمّه(عليهم السلام) در بين مردان جهان سراغ نداريم!
سؤال سوم: اگر مخاطب آيه تطهير فقط پنج تن آل عبا(عليهم السلام) هستند، پس چرا اين آيه در لابه لاى آيات مربوط به همسران پيامبر قرار گرفته است؟
پاسخ : همانگونه كه علاّمه طباطبائى و ديگران فرموده اند، آيات قرآن همگى با هم نازل نشده است، حتّى گاهى جمله هاى يك آيه نيز يك مرتبه نازل نمى گشت. بلكه آيات قرآن بر حسب نيازها و حوادث نازل مى شد; بنابر اين، امكان دارد كه داستان زنان پيامبر(صلى الله عليه وآله) در برهه اى از زمان مطرح شده باشد و به دنبال آن آيات مربوطه نازل گشته باشد و پس از مدّتى داستان اصحاب كساء و تقاضاى پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) مبنى بر تطهير اهل البيت مطرح و به دنبال آن آيه تطهير نازل شده باشد و سپس آيات ديگر متناسب با ظروف خاصّ و حوادث مخصوصى نازل شده باشد. بنابر اين، لازم نيست تمام آيات قرآن پيوند خاصّى با يكديگر داشته باشند.
نتيجه
 اين آيه تطهير هم دلالت بر عصمت پنج تن آل عبا(عليهم السلام) دارد و هم ولايت حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) از آن استفاده مى شود.

................................................................................................
 شواهد التّنزيل، جلد 2، صفحه 24 و 31
 شواهد التّنزيل، جلد 2، صفحه 37 و 38
 شواهد التّنزيل، جلد 2، صفحه 11 و 12 و 13 و 14 و 15

 شواهد التّنزيل، جلد 2، صفحه 28
 مدّت نُه ماه نيز از ابو سعيد خدرى نقل شده است. به شواهد التّنزيل، جلد 2، صفحه 29 مراجعه كنيد

منبع: منبع:آیات ولایت در قران آیت الله مکارم شیرازی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آمار بازدیدهای سایت اسوه

امروز46
دیروز214
این هفته1571
این ماه4966
مجموع317678

آی پی بازدیدکنندگان : 54.156.90.21
Unknown ? Unknown Sun 23 Jul 2017 07:12

گزارش از موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان

اوقات شرعی



آخرین مطالب ارسالی