سینما و رسانه

سینما و رسانه - چهارشنبه, 30 مرداد 1398 ساعت 04:31

فیلم منطقه پرواز ممنوع

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، به بهانه حضور فیلم «منطقه پرواز ممنوع» در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان، تیزر پوستر این فیلم سینمایی امروز منتشر شد.

فیلم ماجراجویانه «منطقه پرواز ممنوع»، روایتگر داستان سه نوجوان است که در حین آماده‌ شدن برای مسابقه ساخت پهپاد، با پیدا شدن یک یوزپلنگ در حوالی محل زندگیشان، وارد مسائل و درگیری‌های مختلف و مهیجی می‌شوند.

این فیلم به نویسندگی و کارگردانی امیر داسارگر و تهیه کنندگی حامد بامروت نژاد است. هادی حجازی فر، محمد فیلی، متین‌پاکزاد، متین کرمانی، علیرضا اکبری، علی ذکریایی، زین العابدین تقی پور و بهار نوحیان از جمله بازیگران «منطقه پرواز ممنوع» هستند.

این پوستر در کارگاه طراحی سه در چهار تولید شده و میکائیل براتی طراح آن است.

سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ٢٨ مرداد تا 4 شهریور ٩٨ در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

ادر دنیایی زندگی می‌کنیم که از هر سو رسانه‌ها پیرامون ما را پر کرده است و مجالی برای تعقل و سنجش باقی نمی‌گذارد و سیلی از جمعیت هشت میلیاردی جهان را با امواج خود به این سو آن سو می‌راند انسان عاقل خود را به ساحل امن رسانده و خود را نجات می‌دهد یا اگر توانایی داشته باشد موج جدیدی ایجاد می‌کند تا افراد را از انحرافات نجات داده و یا می‌تواند موج سواری کرده و تهدید را تبدیل به فرصت نماید. البته برای دستیابی به هرکدام از این سه ، مهارت و تخصص لازم است و در حداقل ترین حالت دانشی کلی و ابتدایی به نام سواد رسانه. از آن جایی که تنها سرمایه انسان مؤمن ایمان اوست پس دشمن همواره ایمان را مورد هجمه قرار می‌دهد تا بتواند از او که حالا دیگر سرمایه‌ای ندارد چیزی بسازد که خودش می‌خواهد .ابتدا لازم است متعلقات ایمان را بشناسیم تا بدانیم دشمن از کدام سو و با کدام سلاح به آن حمله می کند.

1)ایمان به خدا 2)ایمان به انبیا 3)ایمان به فرشتگان 4)ایمان به کتاب 5)ایمان به قیامت و معاد 6) ایمان به غیب 7)ایمان به آیات و نشانه‌های الهی


ایمان به خدا
در دنیای امروز ماتریالیسم اصالت ماده تلاش دارد این باور را حقنه کند که خدایی در پسا پرده عالم وجود ندارد آثار سینمایی و هنری و علمی که با هر چه عمیق شدن در آن به جای پی بردن به راز عالم از پوچی و اتفاقی بودن حوادث کون و مکان سخن به میان می‌آورد داروینیسم و تفکر نیچه‌ای و ورود آن به هنر بر علوم انسانی در بستر ماده‌گرایی و تکنولوژی گرایی امروز ایمان به خدا را مورد هدف قرار داد می دهد و دراین‌میان آثار مطرح هالیوودی تلاش دشمن را در نابودی خداگرایی نشان می‌دهد که مطمئناً به سرانجام نمی‌رسد یریدون لیطفئوا نورالله ....
ایمان به انبیا
انبیا به‌‌عنوان فرستندگان خدا در طول تاریخ بشر همواره مورد هجمهو استهزاء و انکار بوده‌اند و این تلاش باطل همچنان ادامه دارد تولید آثاری با بن‌مایه و داستان انبیا ولی به‌صورت تحریف‌شده آن نوعی تخریب باور ایمان به انبیا است چراکه آنچه در ذهن نقش می‌بندد داستان تحریف شده در آن اثر سینمایی یا انیمیشنی است که مخصوصاً در کودکان با اولین مواجهه با آن داستان یا دیرین گونه تحریفی دیگر حقیقت قصص انبیا در ذهن آن‌ها نفوذ نکرده و آنچه به اندیشه شان متواتر می‌شود شخصیت کارتونی و داستان ارائه‌شده در آن اثر خواهد بود آثاری همچون یوگی پاندای کونگ‌فوکار پینوکیو و...ک در جدول ذیل آمده ست.


ایمان به فرشتگان
عالم ماوراء طبیعه و ما بعد الطبیعه همواره برای نوع بشر چالش‌برانگیز و اسرارآمیز بوده است .چیزی که به مرور زمان با خرافات دروغ اساطیر یا حتی کفر و شرک التقاط یافته و بعضاً از حقیقت واقعی دور کرده است .آنچه که باطل درپی آنست درآمیختن قسمتی از حق با باطل و زدودن ایمان به فرشتگان و به تبع آن امور غیبی است چراکه با خدشه به ملائکه به‌‌عنوان حاملان پیام وحی ،خداوند به عنوان فرستنده و هم انبیا به عنوان گیرنده پیام الهی زدوده خواهند شد .نشان دادن چهره ای کریه و شیطانی از جبرائیل میکائیل و ...به‌‌عنوان ملائکه مقرب خداوند در بسیاری از آثار هالیوودی نمایان است.
ایمان به غیب
علوم انسانی تثلیثی و غیر توحیدی با آمیخته شدن با متریالیسم(ماده گرایی) تجربه‌گرایی و اگزیستانسیالیسم اصالتی به عالمی غیر از دنیای عینی و مادی و حال حاضر نمی‌دهد و در نهایت تلاش خود ،روح را ذهن، فطرت را طبیعت و زمان را حرکت در عوالم فرازمینی می‌پندارد که تا به امروز نیز نتایج متقنی نداشته است .تمرکز تک‌بعدی به عالم مادی انسان مدرن را از حقیقت عالم و غیب دور کرده و بعضاً به انکار وادار می کند در مستند اخراج شدگان (expelled) واقعیت آنچه در مراکز علمی جهان می‌گذرد و بخوبی نمایش می‌دهد که تلاشی ناکام برای حذف ربوبیتی الهی و یا به زبان علمی inteligent design (طراحی هوشمند عالم) است.

ایمان به معاد
ایمان به زندگی پس از مرگ و بازگشت بسوی خدا از دیگر متعلقات ایمان است لازم به ذکر است خدشه در هرکدام از این پایه‌های ایمان، در بقیه نیز خلل ایجاد کرده و درنهایت باعث کفر خواهد شد. هنر، علم و فرهنگی که زندگی را معطوف به حیات و لذت‌جویی مادی می‌داند و با شعار لسه فر(بگذار هرچه می‌خواهد بشود) لیبرالیسم و اباحه گری را بنیان نهاده و گسترش می دهد. اباحه گرایی یعنی مباح بودن هر چیز .درواقع در این تفکر نه حلالی وجود دارد و نه حرامی و نه مستحب و نه مکروه بلکه هر عملی مباح و آزاد است و درنتیجه آن انسان آزاد است ریشه این مکتب زدوده شدن معاد و قیامت است تا بشر بتواند بدون ترس از مواخذ و پاسخ‌گویی به خداوند هرچه می‌خواهد انجام بدهد .ایمان به کتاب کتب آسمانی همواره در طول تاریخ مورد هجمه و تحریف بوده‌اند با وجود این‌که آیات قرآن تاکنون مورد تحریف قرار نگرفته‌اند اما تلاش دشمن برای زدودن آن را نمی‌توان نادیده گرفت. ترویج تفسیر برداشت‌های غلط و اشتباه انکار و تمسخر و استهزا از نمونه‌های این تلاش باطل بوده است اما آنچه که بیشترین لطمه را زد تحریف قصص و زیر گونه‌های قرآنی است که در بخش قبل بررسی گردید .
ایمان به آیات الهی
آیه به معنی نشانه است.مانند تابلوهایی که ما را به سمت مفهومی هدایت میکنند. ایمان به آیات الهی به معنای ایمان به نشانه‌های حبس شده در همه مخلوقات است .خداوند عالم را نه‌تنها بیهوده خلق نکرده بلکه در هر چیزی نشانه‌ای برای رسیدن به حق و حقیقت محبوس کرده است حکیم کسی است که این نشانه‌ها را درمی‌یابد و برای پیدا کردن مسیر خداوند از آن ها بهر می‌برد.

پژوهشگر خانم شهرزاد اعتمادی

مقدمه:

درباره‌ی عنوان پویانمایی:
همانطور که از نام پویانمایی نیز پیداست ظاهرا قرار است مخاطب نظاره‌گر داستانی درباره‌ی آشپزی و پخت غذاهای فرانسوی باشد؛ اما آیا این تمام حقیقت است؟!

راتاتویی غذایی فرانسوی است که با سبزیجات طبخ می‌شود و ریشه‌ی آن به شهر نیس فرانسه بازمی‌گردد.

یکی از نکات ظریف و جالب در انتخاب نام پویانمایی وجه تسمیه‌ی واژه‌ی rat به معنی موش که نقش اول فیلم را برعهده دارد با عنوان فیلم ratatouille است. در واقع سه حرف اول عنوان انیمیشن دربردارنده‌ی نوع شخصیت اول (موشی به نام رمی) انیمیشن است. انطباق عنوان و شخصت داستان علل حائز اهمیتی دارند که در مشروح نقد بدان‌ها اشاره خواهد شد.

Please publish modules in offcanvas position.