طب اهل بیت

درمان سرع

امام رضا(ع) می فرماید: "برای درمان صرع (حالت تشنج شدید) سوره ی حمد و ناس و فلق را بر ظرف آبی بخوانید و به آن بدمید سپس آب را بر سر و صورت بیمار بریزید انشاءالله خوب می شود.
روایت شده است پیامبر اکرم (ص) ابوایوب انصاری را مشاهده کرد که ریزه های نانی را که در سفره ریخته است می خورد حضرت فرمود "هر کس این عمل را انجام دهد خداوند او را از جنون، جذام، برص، زرداب (یرقان) و حماقت محافظت می نماید.
در طب الائمه آمده است امام صادق(ع) برای درمان امّ صبیان (جن زدگی) و صرع (تشنج شدید) می فرماید: "هفت مرتبه، سوره ی حمد را با مشک و زعفران بنویسید و با آب بشویید  و بیمار یک ماه از آن بنوشد انشاءالله خوب خواهد شد"
شخصی خدمت پیامبر اکرم(ص) آمد و عرض کرد: "یا رسول الله! کنیزی دارم که در خواب می ترسد و فریاد می زند و اعضا و جوارح او سست و بی حس می شود درمان چیست؟ پیامبر فرمود "او را حجامت کن و آب زاج سفید را با عسل طبخ کن و سه روز به او بخوران انشاءالله خداوند او را سالم می سازد"
پیامبر اکرم (ص) می فرماید "از سه چیز دوری کنید زیرا می ترسم دچار جنون شوید:
1. در قبرستان قضای حاجت کردن.
2. با یک لنگه کفش راه رفتن.
3. تنها خوابیدن.
مفضل بن عمر از امام صادق (ع) سؤال کرد: "یابن رسول الله من دچار تنگی نفس شده ام و نمی توانم راه بروم" حضرت فرمود:"شیر شتری را که آبستن شده است، بنوش"
امام رضا (ع) می فرماید: "کسی که خورش طبخ شده با گوشت گاو بخورد خداوند برص و جذام را از وی دور می کند" امام صادق(ع) می فرماید: "اگر مگس ها نبودند جذام به سرعت زیاد می شد"
بکیر بن صالح از امالم صادق (ع) نقل می کند که فرموده است: "برای درمان دمل و تب و ضعف مفاصل مقداری شنبلیله و انجیر خشک را با آب طبخ کنید و بعد از صاف کردن و سرد شدن یک روز در میان همه ی آنها را بنوشید."
و پیامبر(ص) فرمودند: گرفتن ناخن ها مانع بیماری های بزرگ و دشوار می گردد و سیل روزی را روان می دارد.
امام باقر(ع) فرمودند: همانا کوتاه کردن ناخن ها به این دلیل است که آنها زیستگاه و استراحتگاه میکروب ها هستند و در آنجا جمع می شود.
مردی از امام رضا(ع) در مورد بهک پرسید آن مرد گوید ایشان به من دستور دادند که ماش تازه را در فصلش پخته و با برگش بکوب و آب آن را بگیر و به طور ناشتا بنوش و بر روی بهک بمال! من چنین کردم و عافیت یافتم.
امام علی (ع) فرمود: هر کس تکبر دارد از عقلش به اندازه ای که تکبر نماید کاسته می شود. و روایت شده که خوردن سرکه و تجارت عقل را می افزاید و ترک آن موجب نقص و کاهش عقل می گردد همین طور است کندر و کدو.
امام کاظم (ع) فرمودند: هر کس سه مرتبه بگوید: بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ، لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ العَلّیِ العَظیمِ از هیچ شیطانی و هیچ سلطانی متضرر نمی شود و از ابتلا به جذام و برص در امان است.
و در همان جا است که: هر کس سوره ی ابراهیم و حِجر هر دو را در دو رکعت در هر جمعه بخواند هرگز به فقر، جنون، اندوه و مصیبتی گرفتار نمی شود.
و نیز ایشان فرمود: هر کس سوره یس را یک مرتبه در عمرش بخواند خداوند به ازای هر آفریده ای در دنیا و آخرت و در آسمان به ازای هر یک از آنها هزار حسنه می نویسد و معادل آن از او سیّئه محو می گردد و به هیچ فقر و تنگدستی، پیری و سستی، بیماری و رنجوری، جنون و جذام و وسواسی مبتلا نگردد و هیچ درد و بیماریی که بدو ضرر رساند به وی نرسد و خداوند سختی ها، ترس ها و مراتب وحشت از مرگ را برای او تخفیف داده و سبک می گرداند.
امام صادق(ع) فرمود: اما کندر گیاهی است که مورد توجه پیامبران بوده و مریم(س) از آن بهره ها می جست و دودی سریعتر از آن نیست که به آسمان بالا رود و آن طرد کننده ی شیاطین و دفع نماینده ی آفت ها و بلاها است پس سعی کنید از دستتان نرود.
همچنین فرمودند: بر شما باد مصرف شلغم، آن را بخورید و به عنوان غذا بکار برید و آن را جز از اهلش پنهان کنید هیچ کسی نیست که رگی از جذام در او نباشد مگر با خوردن شلغم که آن را ذوب کرده و از بین می برد.
و برای پیسی، فلج و جذام (همراه با درمان های گیاهی) بخواند و بنویسد و بر خود بیاویزد این ذکر را:
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ یَمحُواللهُ ما یَشاءُ وَ یَثبِتُ وَ عِندَه اُمُّ الکِتابِ اَلحَمدُللهِ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الاَرضِ، جاعِلِ المَلائِکَةِ رُسُلاً أُولی أَجنِحَةً، مَثنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ بِاسمِ فلانِ بنِ فلانَة ( نام شخص و نام مادرش).
شخصی به امام صادق(ع) از پیسی شکایت نمود امام به او دستور فرمود که: مقدار کمی از خاک قبر مطهر تربت امام حسین (ع) را با آب باران برگیرد و در آن حل کند، بیاشامد، او چنین کرد و شفا یافت.
یکی از اصحاب معصومین (ع) نقل کرده که چیزی از بیاض و سفیدی بر پوست در من ظاهر گشته بود به همین جهت امام صادق(ع) به من دستور دادند که سوره مبارک یس را با عسل در جامی [نوشته]، بشویم و بنوشم و من چنین کردم و این بیماری از من رخت بربست.
امام کاظم (ع) فرمود آب گوشت گاو با سویق خشک [قاووت گندم] پیسی را از بین می برد.
یوسف بن عمار از لکه های سفیدی که در او پدیدار گشته بود به نزد ایشان شکایت کرد به او دستور دادند که مویز را خیس کند و بنوشد و بدین ترتیب بیماری از بین رفت.
واز ایشان است: این دعایی است برای کسی که به این بلایای سخت همچون خوره و غیره مبتلا گشته است دستت را بر سر صاحب درد می گذاری سپس می گویی:
بِسمِ اللهِ وَ بِاللهِ وَ مِنَ اللهِ وَ اِلَی اللهِ وَ ماشاءَ اللهُ لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ، اِبراهیمُ خَلیلُ اللهِ، مُوسی کَلیمُ اللهِ، نُوحٌ نَبیُّ اللهِ، عیسی روُحُ اللهِ، مُحمّدٌ رَسولُ اللهِ وَ صَلَواتُ اللهِ عَلَیهِم أَجمَعین. مِن کُلِّ بَلاءٍ فادِحٍ وَ أَمرٍ فاجِعٍ وَ کُلِّ ریحٍ وَ أَرواحٍ وَ أَوجاعٍ قَسِمَ مِنَ اللهِ وَ عَزایِمِ مِنهُ لِفُلانِ بنِ فُلانَة (نام شخص و نام مادرش ) لا یَقرِبهُ آلکةٌ وَ غَیرُها أُعیذُ بِکلماتِ اللهِ التّامّاتِ الَّتی سَأَلَ بِهَا آدَمُ رَبَّه، فَتابَ عَلَیهِ، اِنَّه هُوَ التَّوابُ الرَّحیمُ.
بدان و آگاه باش که این حرزی است برای آن درد و در نسخه ای آمده است که:
أَیَّتُها الاَوجاعُ وَ الاَرواحُ ابتَعِدی عَن صاحِبِهِ بِاِذنِ اللهِ وَ عَوَّذَ اللهُ بِقُدرَةِ اللهِ، أَلا لَهُ الخَلقُ وَ الاَمرُ تَبارَکَ اللهُ رَبُّ العالَمین.
سپس فاتحة الکتاب و آیة الکرسی و ده آیه از سو ره یس را تا واَجرٌکریم بخواند و از خداوند متعال بخواهد که به حق محمد و آل محمد او را شفا دهد که به اذن خداوند متعال شفا می یابد.
و برای شخصی که به صرع مبتلا شده از امام صادق(ع) نقل گردیده که فرمودند:
بر کاسه ای که در آن آب است سوره ی حمد و مُعوذّتین (سوره ناس وفلق) را بخواند و در کاسه بدمد و آب را بر سر و روی خود بریزد هر گاه چنین کند بیماری هرگز باز نگردد.
از امام علی(ع) نیز نقل کرده اند که فرمود: بر شخص مبتلا به صرع بگویند:
عَزَمتُ عَلَیکَ یا ریحُ، بِالعَزیمَةِ الَّتی بِها عَلیُّ بنُ أَبی طالِبِ رَسُولُ رَسُولِ اللهِ عَلَی جِنِّ وادِی البَصرَةِ، فَأَجابوا وَ أَطاعُوا، لِما أَجَبتَ وَ أَطَعتَ وَ خَرَجتَ مِن فُلانِ بن فُلانِ (نام شخص و نام پدرش)
مردی به امام صادق (ع) از درد بهک شکایت کرد. امام فرمودند:
وارد حمام شو! حنا را با نوره مخلوط کن و آن ها را بر خود بمال که پس از آن اثری از آن بیماری نخواهی دید آن مرد گوید به خدا سوگند که بیش از یک بار این کار را انجام نداده بودم که خداوند متعال توسط آن به من عافیت بخشید و این درد بعد از آن بازنگشت.
از پیامبر(ص)است که فرمود: خداوندا به تو پناه می برم از پیسی، جنون، جذام و بیماری های بد و سخت.
محمد بن مسلم نقل کرده که امام صادق (ع) فرمود: عموماً این بیماری های شدید ناشی از غلبه ی صفرا یا جوشش و سوزش خون یا غلبه ی بلغم می باشد پس انسان باید جدّاً مراقب خود باشد پیش از آن که بخشی از این طبایع بر او غالب گردد و او را نابود کند.
در مورد امام کاظم(ع) نقل است: ایشان نگاهی به کبوتری که در منزلشان بود نمودند  و فرمودند: این کبوتر حرکت و جنبشی ندارد مگر این که خداوند به واسطه ی آن موجودات نامرئی را که داخل خانه هستند یعنی جنیان محافظت نماید.
در حدیثی از امام صادق (ع) نقل است ضربان آهنگ بال کبوتران شیاطین را می راند و دور می کند.
و ایشان(ع) فرمود: کبوتر آواز خان را در خانه هایتان نگهدارید که در آواز آنها کلماتی بر قاتلان پسر علی و قاتلان علی (ع) لعنت می فرستند.
مردی به امام صادق(ع) از بازی و شوخی برخی موجودات نامرئی اهل زمین /جنیان /با اهل بیتش و عیالش شکایت کرد. امام فرمود: سقف خانه ات چقدر است؟ گفت 10 ذراع فرمود هشت ذراع را ذرع کن سپس در مابین ذراع هشتم آیه الکرسی را بنویس چرا که آن مکانی است که جن در آنجا حضور می یابد و در آن جا سکنی دارد.
امام باقر(ع)می فرماید: همانا شیطان بیشترین لحظاتی که قصد آزار و اذیت انسان را می کند زمانی است که او تنها است و من صلاح نمی بینم که انسان تنها بخوابد.
و در روایتی است که: شیطان بیشترین لحظاتی که به سراغ انسان می آید زمانی است که تنها است.
سیره نویس مشهور به نام حلبی نقل کرده که مردی به امام صادق(ع)عرض کرد: من زمانی که با خود خلوت می کنم و تنها می شوم وحشت و اندوه و غمی بر من وارد می شود و چون با مردم معاشرت و آمد و شد می کنم چیزی از این حالت را احساس نمی نمایم امام فرمود:
دستت را بر روی قلبت بگذار و بگو: بِسمِ اللهِ بِسمِ اللهِ سپس دستت را بر روی قلبت بگذار و بگو:
أَعُوُذ بِعزَّةِ اللهِ و أَعُوذُ بِقُدرَةِ اللهِ و أَعُوذُ بِجَلالِ اللهِ و أَعُوذُ بِعَظِمَةِ اللهِ وَ أَعُوذُ بِجَمیعِ اللهِ و أَعُوذُ بِرَسُولِ اللهِ و أَعُوذُ بِاَسماءِ اللهِ مِن شَرِّ ما أَجِدُ وَ مِن شَرِّ ما أَخافُ عَلی نَفسی .
آن مرد گفت: من چنین کردم و خداوند وحشت و هراس را از من زایل نموده ، انس  و آرامش امنیت را جایگزین نمود.
مفضل بن عمر نقل کرده که از امام صادق (ع) پرسیدم: ای پسر رسول خدا! هنگامی که راه می روم به نفس تنگی شدیدی دچار می گردم تا جایی که گاهی در میان مسافت میان منزلم و منزل شما دوبار می نشینم.
امام(ع)فرمود: شیر ماده شتر شیردار و آبستن را بنوش او گوید من نوشیدم و خداوند این عارضه را از من زدود.
بر مردی آشفتگی عقل و نوعی جنون عارض شد امام صادق (ع) به او فرمود: هنگامی که خواستی به رختخواب بروی این دعا را بخوان:
بِسمِ اللهِ وَ بِالله آمَنتُ بِاللهِ وَ کَفَرتُ بِالطّاغُوتِ أَللّهُمَّ احفَظنِی فی مَنامی وَ یَقظَتی أَعُوذُ بِعزَّةِ اللهِ وَ جَلالِهِ مِمّا أَجِدُ وَأَحذَرُ .
آن مرد گوید: من چنین کردم و به اذن خداوند متعال عافیت یافتم. از ایشان است که فرمودند: هر کس به آشفتگی عقل و دیوانگی مبتلا شود شب جمعه خود را با این تعویذ نافع و شافی به خدا سپارد و بعد نظیر همان دعای حدیث اول را ذکر نموده و فرمودند: دیگر هرگز این عارضه بدو باز نگردد. و باید این کار را در لحظات سحر بعد از استغفار نمودن و پس از فارغ شدن از نماز شب انجام دهد.
حُرَیز از امام صادق(ع) نقل کرده که فرمود: اکثر دمل ها و جوش ها از این خون جوشان غلیظ و فوران کننده ای است که صاحبش آن را در وقتش از تن خود خارج نکرده [به حجامت نپرداخته]، پس هر کس عارضه ای از این ناراحتی بر او غلبه کرد، به هنگام رفتن به رختخواب باید بگوید:
أَعُوذُ بِوَجهِ اللهِ العَظیمِ، وَ کَلِماتِهِ التّامّاتِ الَّتی لا یُجاوِزُهُنَّ بِرٌّ وَ لا فاجِرٌ مِن شَرِّ کُلِّ ذی شَرٍّ.
و چون این را بگویی از ارواح موذی اذیتی به تو نرسد و از آن به اذن خداوند متعال رهایی یافته و عافیت یابی .
نوفلی از پدرش نقل کرده: مردی نزد امام صادق (ع) شکایت کرده و گفت: مرا پسری است که هر از چندگاهی باد جن یا ام الصبیان او را فرا می گیرد و من از شدت آنچه او را فرا می گیرد نگران و از درمان او نامید گشته ام. ای پسر رسول خدا! اگر صلاح می بینید برای او دعایی بفرمایید و از خداوند منان برای او عافیت بطلبید امام او را دعا کردند و بعد فرمود هفت مرتبه سوره ی حمد را با زعفران و مشک بنویس و آن را با آب بشوی. اما فقط یک ماه به او از آن بنوشان ان شاءالله عافیت می یابد.
آن مرد گفت: و ما تنها یک شب چنین کردیم که دیگر بیماری به او بازنگشت و ما استراحتی کرده و نفس راحتی کشیدیم.
از امام صادق(ع)است که فرمود: بر هیچ دردی از دردها و بیماری ها نبوده که هفتاد مرتبه سوره ی حمد را بخوانم  مگر آن که آن درد به اذن خداوند منّان آرام گشته است.
و نیز فرمود: هر کس بر بیماری هفت مرتبه در گریبانش سوره ی حمد را بخواند اگر بیماری زایل گشت که مراد حاصل شده و اگر نه باید هفتاد مرتبه بخواند و من در این صورت تضمین کننده ی سلامتی و بهبودی او هستم.
از پیامبر(ص)نقل است که: استعمال آب زرد آلو پیسی بر جای می گذارد.

درمان ناراحتی های پوستی
میوه های به و کندر صورت را نیکو و زیبا می کنند. در روایات وارد شده است: اگر قبل از سیر شدن دست از غذا بکشیم صورت و چهره با طراوت و شاداب می شود زیرا ماندن غذا در معده شادابی صورت را از بین می برد.
پیامبر اکرم (ص)می فرماید: حضرت عیسی(ع) به شهری وارد شد که رنگ چهره ی مردمان آن شهر خیلی زرد و چشم های آنها کبود بود. مردم علت را از آن حضرت پرسیدند. فرمود: سبب آن خود شما هستید چون گوشت را قبل از پختن نمی شویید. بعد از آن، مردم آن شهر، گوشت را قبل از پختن شستند و بیماری ها از آنها رخت بربست.
همچنین روایت شده است: حضرت عیسی(ع) به شهری وارد شد و مشاهده نمود که دندان های مردم آن شهر پراکنده و نامنظم و صورت های آن ها ورم کرده است! علت را از حضرت جویا شدند. حضرت عیسی (ع) فرمود: شما زمانی که می خوابید دهانتان را می بندید لذا بخار معده به فضای دهانتان می آید و راهی برای خروج ندارد پس بر می گردد به سمت لابه لای دندان ها و همین امر باعث فساد و تورّم صورت نیز می شود از این رو هنگام خوابیدن دهانتان را [کمی] باز بگذارید. آنها این عمل را انجام دادند و بهبود یافتند.
در کتاب مکارم و خصال از امام علی (ع) روایت شده است: روغن مالیدن بر بدن باعث نرم شدن پوست و زیاد شدن عقل و آسانی خروج عرق و دفع چرک و زیبایی رنگ چهره می شود.
در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: کندن موهای داخل بینی، صورت را زیبا  می کند. در کتاب کافی روایت شده است: کندن موی بینی صورت را نیکو می کند و حنا گذاشتن بوی بد بدن را از بین می برد و به چهره شادابی می بخشد و دهان را خوشبو و فرزند را زیبا می گرداند.
امام صادق(ع) فرموده است: "خواب بامدادی شوم است، روزی را کم و رخسار را زرد و قبیح می کند و رنگ صورت را تغییر می دهد خداوند متعال ارزاق را بین طلوع فجر و طلوع خورشید تقسیم می فرماید بنابراین از خواب در این هنگام بپرهیزید".
امام باقر(ع) می فرماید: "خواب اول روز موجب کم عقلی است و خواب قیلوله (نزدیک ظهر) نعمت است و خواب بعد از عصر (غروب) حماقت است و خواب بین نماز مغرب و عشا مانع روزی می شود"
امام صادق(ع) می فرماید: " پیاز، دهان را خوشبو، پشت را محکم و پوست را نازک و لطیف می گرداند" همچنین فرموده است: "کسی که قبل از غذا کمی نمک بخورد لکه های سیاه و سفید صورت وی و کک مک چهره اش از بین می رود"
روایت شده است: استعمال نوره (داروی نظافت) در روز چهارشنبه و جمعه موجب مرض برص می شود.
در روایت نبوی آمده است: کسی که نوره بمالد و با حنا خضاب کند خداوند او را از جذام و برص حفظ می کند. همچنین امام صادق(ع) می فرماید: "اگر جایی را که نوره مالیده اند با حنا خضاب نمایند، امان از جذام و برص است"
پیامبر اکرم (ص) به مردی فرمود: "موی سرت را بتراش و اصلاح کن زیرا زیبائیت را زیاد می کند" [بلند کردن مو توسط برخی مردان به بهانه ی سنت و اثر منقول از نبی اکرم (ص) و رها کردن سایر سنت ها و واجبات شرعی، تزویر و تظاهر و ریاکاری بیش نبوده و گیس های بلند برخی مردان وهن مقام و کسر شأن مردانگی و شباهت به زنان می باشد.]
امام صادق (ع) می فرماید: "شستن سر با گل خطمی در هر جمعه امان از مرض برص و چنون است"
در حدیث نبوی آمده است: کسی که نماز شب بخواند صورتش نیکو می شود.
امام باقر(ع) می فرماید: "روغن مالیدن در شب باعث جریان خون در رگ ها و مانع از جوش و کورک می شود و چهره را شاداب می سازد".
در روایت نبوی آمده است: "خورشید چهار خصلت دارد: رنگ را تغییر می دهد، بدن را بدبو می کند، لباس را کهنه کرده و باعث مرض می شود".
امام صادق (ع) می فرماید: "خوردن روغن زیتون و قاووت گندم، باعث روییدن گوشت و محکمی استخوان ها و نازکی پوست و افزایش میل جنسی می شود".
روایت شده است: مصرف گلاب باعث شادابی رخسار و از بین رفتن فقر می شود همچنین خربزه پوست را پاکیزه و تمیز می سازد.

درمان دمل های چرکی، زخم ها و جراحت ها
در مورد دمل ها و جوش های چرکی نقل شده است: به هنگام خواب بگویید:
أَعوُذُ بِوَجهِ اللهِ العَظیمِ وَ کَلِماتِهِ التّامّاتِ الّتی لا یُجاوِزُهُنَّ بِرٌّ وَ لا فاجِرٌ مِن شَرِّ کُلِّ ذی شَرٍّ
امام صادق(ع): اگر احساس کردید که جوش در بدنتان ظاهر شده انگشت سبابه را بر آن گذارید و به دور آن جوش به چرخش درآورید. و هفت مرتبه بگویید: لا اِلهَ اِلّا اللهُ الحَلیمُ الکَریمُ  در مرتبه ی هفتم انگشت سبابه را محکم بر روی آن فشار دهید.
برای دفع آماس های دمل گونه، بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ بگویید و در همین مورد آمده که آخر سوره ی حشر را بخوانید.
ابی بصیر نقل کرده، به نزد امام صادق(ع) از عارضه ای که در ناحیه ی سر ودندان هایم و ناراحتی که در چشمم ظاهر گشته تا جایی که صورتم متورم شده بود شکایت کردم امام فرمود: عصاره ی کاسنی را با نبات قند ممتاز و درجه یک مخلوط کن و بسیار از آن بنوش که مسکن بوده و ضرر و ناراحتی را دفع می کند. ابی بصیر گوید: به منزلم رفته و آن شب قبل از خواب همان گونه که امام فرموده بود، انجام دادم، و عصاره ی شیرین آن را نوشیده و به خواب رفتم و صبح به لطف خداوند متعال عافیت یافتم.
جابر از امام باقر علیه السلام روایت کرده که امام فرمود: این تعویذ برای هر دردی مفید است دست را بر روی دهان گذار و سه مرتبه بگو بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ (سه مرتبه) بِجَلالِ اللهِ  (سه مرتبه) بِکَلِماتِ اللهِ التّامّاتِ ( سه مرتبه ) و بعد دستت را روی موضع درد گذار و سپس سه مرتبه بگو : أَعوُذُ بِعِزَّةِ اللهِ وَ قُدرَتِهِ عَلی ما شاءَ مِن شَرِّ ماتَحتَ یَدَی به اذن خداوند متعال، درد آن آرام گیرد.

درمان جوش و بثورات، زخم ها، بیماری ها و خارش های پوستی
سلمی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم روایت کرده است: حضرت به کسانی که دچار بثورات پوستی بودند یا جوشی چرکین داشتند می فرمود : "روی آن حنا بگذارید" و به کسانی که دچار ناراحتی و سر درد بودند می فرمود " حجامت کنید".
امام صادق علیه السّلام می فرماید:" کسی که در شدت گرمای تابستان گردو بخورد جوش های چرکین بدنش تحریک می شود و اگردر زمستان، گردو بخورد کلیه ها را گرم و سردی و برودت بدن را دفع می کند"
از امام رضا علیه السّلام روایت شده است: اگر می خواهید در بدن شما کورک و جوش ظاهر نشود باید قبل از حمام،بدن خود را روغن بنفشه بمالید.
در ارتباط با کیفیت استعمال نوره( داروی نظافت ) نقل است: اگر می خواهید دچار جوش و بثورات پوستی و زردی رنگ نشوید قبل از استعمال نوره، بدن خود را با آب سرد بشویید و اگر نوره باعث سوختگی بدن شما شد عدس را کاملاً کوبیده و صاف کرده، با گلاب و سرکه خمیر ساخته، بر موضع سوختگی بمالید تا بهبودی حاصل شود. جابر از امام صادق علیه السلام نقل کرده است: برای هر ورمی آخر سوره ی حشر را سه بار بخوانند مؤثر و سودمند است.
به نقل از مَیسر از امام صادق علیه السّلام نقل شده است که فرمود: همانا این آیه برای هر ورم و آماسی که در بدن ایجاد می شود و انسان بیم آن دارد که به بیماری سختی مبتلا شود مفید است با این شرط که آن را در حالی بخواند که پاک و مطهر بوده و برای نماز واجب تجدید وضو نموده است سپس قبل و بعد از نماز این آیه را بخواند وَ لَو أَنزَلنا هذَا القُرآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعاً ... تا آخر سوره ی حشر که اگر آنچه برایت بازگو کردم انجام دهی ورم فرو نشسته و تسکین می یابد.
برای تسکین دمل ها و ورم از امام صادق علیه السلام نقل است: هر کس ناراحتی از این قبیل بدو رسید باید هنگامی که به رختخواب می رود بگوید:
أَعُوذُ بِوَجهِ اللهِ العَظیمِ،وَ بِکَلِماتِهِ التّاماتِ الَّتی لا یُجاوِزُهُنَّ بِرٌّ وَ لا فاجِرٌ مِن شَرِّ کُلِّ ذی شَرٍّ
امام صادق علیه السلام : اگر جوشی را در بدنت احساس کردی انگشت سبابه را بر روی آن بگذار و در اطراف آن به گردش درآور و هفت مرتبه بگو: لا اِلهَ اِلاّ اللهُ الحَلیمُ الکَریمُ در دور هفتم انگشت سبابه را بر روی آن محکم گذاشته و فشار دهید.

درمان غده ها و زگیل های درون زا و برون زا
درمان سَلعِه و غدد زیر پوستی
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که: مردی از شیعیان از عارضه ی سَلعِه که در او پدید آمده بود شکایت کرد حضرت فرمود: سه روز روزه بگیر و بعد روزچهارم هنگام زوال آفتاب غسل کن و برای پروردگارت جامه ای پاکیزه بپوش و چهار رکعت نماز گزار و هر اندازه که میسر شود قرآن بخوان و نهایت سعی خود را درخضوع و فروتنی (در مقابل خدا) بکار بر وقتی از نمازت فارغ گشتی لباست را در آور و کنار بگذار و جامه ی کهنه ی پاکیزه یی را مانند لنگ بر خود ببند و گونه ی راستت را بر زمین بچسبان و با زاری و تضرع و خشوع بگو : یا واحِدُ یا ماجِدُ، یا أحَدُ یا کریمُ، یا حَنّانُ، یا قَریبُ، یا مُجیبُ، یا أرحَمَ الراحِمین، صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ، و اکشِف ما بی مِن مَرَضٍ، وَ أَلبِسنی العافِیَةَ الکافِیَةَ الشافِیَةَ فِی الدُّنیا و الآخِرةِ، وَامنُن عَلَیَّ بِتَمامِ النِّعمَةِ وَ اذهَب ما بی مِن ضُرٍّ فَقَد آذانی، و غَمَّنی!
سپس فرمود: و بدان که این دعا سودمند نیفتد مگر این که در قلبت به دنبال مداوای آن باشی و یقین حاصل کنی در بهبودی، آنگاه سودمند می افتد. [تلقین و اعتقاد شدید به بهبودی آن به اذن پروردگار].
آن مرد آنچه را امام صادق علیه السلام دستور فرمود: بکار بست و از آن بیماری عافیت یافت.

درمان بیماری های جلدی و زونا
برای جَرَب و دمل و گری است که بر چنین عوارضی این آیات را بخواند و بنویسد و با خود داشته باشد و آن را حفظ کند:
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ، و مَثَلُ کَلِمَةٍ خَبیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبیثَةٍ إجتُثَّت مِن فَوقِ الاَرضِ ما لَها مِن قَرارٍ.(آیه ). مِنها خَلَقناکُم وَ فیها نُعیدُکُم وَ مِنها نُخرِجُکم تارةً أُخری  اللهُ اکبَرُ و إِنَّ تَکبیراً شَفی وأَنتَ لا تَشفی وَ اللهُ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ.
در برخی کتب معتبر حدیث آمده است که برای گری بنویسد و یا بخواند :
مَوتٌ مَوتٌ أَیُّها البَیِّنونَ بِحَقِّ الحَیِّ الَّذی لایَمُوتُ و یَسأَلُونَکَ عَنِ الجِبالِ، فَقُل یَنسِفُها رَبّی نَسفاً، فَیَذَرُها قاعاً صَفصَفاً لا تَری فِیها عِوَجاً وَ لا أَمتاً.

درمان زگیل و نظایر آن
روایت شده است که شخصی از امام رضا علیه السلام خواست تا وی را چیزی بیاموزد تا د رقلع و قمع زگیل ها سودمند باشد.
امام فرمود: برای هر زگیل هفت دانه جو تهیه نموده و بر هر دانه از جو هفت مرتبه سوره ی (اذا وقعت الواقعه) را تا این قول خداوند که : فَکانَت هَباءً مُنبَثاًّ
بخوان و نیز(بخوان):
وَ یَسأَلُونَکَ عَنِ الجِبالِ فَقُل یَنسِفُها رَبّی نَسفاً فَیَذَرُها قاعاً صَفصَفاً، لا تَری فیها عِوَجاً و لا أَمتاً، یَومئذٍ یَتَّبِعُونَ الدّاعِیَ لاعِوَجَ لَهُ،و خَشَعَتِ الاَصواتُ لِلرَّحمنِ فَلا تَسمَعُ إِلّا هَمساً.
سپس جوها را دانه دانه برداشته و بر زگیل بمال و آن را در تکه پارچه ی نو گذارده و آن را به سنگی بسته و در چاهی بینداز. روز هفتم یا روز هشتم شخص مبتلا ملاحظه کرد مانند همان ایام سلامت، صحت. عافیت خویش را باز یافته بود البته امام تأکید فرمود: شایسته است که این عمل در آخر ماه قمری انجام گردد.

درمان خنازیر  (ورم گلو) و غدد تیروئیدی
از امام رضا علیه السلام نقل است که بر این گونه عوارض چنین بخوان: یا رَحیمُ یا رَبُّ یا سَیِّدی
و درروایتی آمده است که یکی از اصحاب می گوید: یکی از کنیزکان ما در گردنش خنازیر بود حضرت محبت نمود پیکی نزد من فرستاد و فرمود: یا علی به آن کنیز بگو که بگوید: یا رؤُوفُ یا رَحیمُ یا رَبُّ یا سَیِّدی تَکرِهُ.
نقل کرده اند که او چنین گفت و خداوند متعال آن بیماری را از وی برطرف نمود.

بیماری های چشم
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود :" پوشیدن کفش زرد بر قدرت دید چشم می افزاید" همچنین فرمود:" پوشیدن کفش سیاه برای چشم زیان دارد و غم و اندوه می آورد لیکن کفش زرد رنگ موجب جلای چشم می شود و نشاط آور است"
همچنین امام باقر علیه السلام می فرماید: کسی که کفش زرد رنگ بپوشد همیشه مسرور و شادمان است تا زمانی که آن کفش در پای او باشد زیرا خداوند می فرماید: رنگ زرد، رنگی است که ناظرین را مسرور می سازد"
روایت شده است: نگاه کردن به فرج زنان باعث کوری می شود و در بعضی روایات آمده است که باعث کوری فرزند می شود.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مورد خضاب (رنگ کردن مو با حنا) فرموده است: در خضاب کردن 14 خصلت و ویژگی وجود دارد از آن جمله : باد و سنگینی گوش ها را از بین می برد و پرده ی، [شبکیه] و تاریکی چشم را جلا می دهد خضاب کنید با حنا چون باعث جلای چشم و روییدن مو و خوشبویی بدن و تسکین و آرامش همسرتان می شود.
امام صادق علیه السلام می فرماید: کوتاه کردن ناخن ها در روز جمعه باعث ایمنی از برص و کوری می شود و اگر نیاز به کوتاه کردن نداشت چیزی مانند (سوهان نرم) را بر آنها بکشید.
همچنین می فرماید: سرمه کشیدن باعث روییدن مو و آرایش و زیبایی چشم و کمک کردن بر طول سجود می شود. همچنین امام صادق علیه السلام می فرماید: اِثمِد (نام سنگی است که نرم کنند و به چشم کشند و در شیمی به آن آنتیموان گویند)، باعث جلای چشم و رویش مو می شود و آبریزش چشم (ناشی از آلرژی) را از بین می برد"
همچنین فرمود:" کسی که بخوابد در حالی که در چشمش اثمد کشیده است، دچار آب سیاه در چشم (گلوکوم) نمی شود.
امام باقرعلیه السلام می فرماید: کسی که سرمه در چشم بکشد، دهانش خوشبو و پلک ها ی چشمش استوار و محکم می شود"
امام صادق علیه السلام فرموده است:" مسواک زدن ده فایده دارد که از آن جمله؛ جلای چشم و رفع بلغم است"
امام رضا علیه السلام فرمود:" کسی که غسل کند با آبی که با آن غسل شده است اگر دچار جذام شد کسی جز خودش را ملامت نکند" و فرمود:" شفای چشم در قرائت سوره ی حمد و معوّذتین (ناس و فلق) و آیة الکرسی و بخور دادن با قسط (عود هندی و عربی) و مُرِّمکّی (دوای معروفی است) و صنوبر و کندر است" همچنین امام رضا علیه السلام فرمود: کراهت نداشته باشید از چهار چیز برای چهار فایده :
1. از چشم درد و قرمز شدن چشم کراهت نداشته باشید  زیرا ریشه های کوری را قطع می کند.
2. از زکام کراهت نداشته باشید چون ریشه های جذام را از بین می برد.
3. از سرفه کردن کراهت نداشته باشید زیرا ریشه های سکته و فلج را قطع می کند.
4. از کورک ها کراهت نداشته باشید زیرا ریشه های برص را قطع می نمایند.
روایت شده است : کسی که هنگام رؤیت هلال ماه نو هفت مرتبه سوره ی حمد را قرائت کند از درد چشم در آن ماه مصون خواهد ماند.
شخصی نقل می کند امام رضا علیه السلام را دیدم و از درد چشم شکایت کردم، حضرت فرمود: آیا می خواهی چیزی به تو بیاموزم که ازدرد چشم مصون باشی؟ گفتم بله، فرمود: در هر روز پنجشنبه ناخن هایت را کوتاه کن . من این کار را انجام دادم و تاکنون دچار درد چشم نشده ام .
امام باقر علیه السلام فرمود:" کسی که هر پنجشنبه ناخن هایش را کوتاه کند دچار درد چشم نخواهد شد".
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که کندن موهای زیر بغل چشم را ضعیف می کند .
همچنین فرمود:"خرمای سیاه بینایی و شنوایی را زیاد می کند".
همچنین از امام صادق علیه السلام روایت شده است: کسی که قرآن می خواند نور چشمش زیاد و گناه پدر و مادرش کم می شود، هر چند کافر باشند".
از امام رضا علیه السلام روایت شده است : کسی که چشمش ضعیف شده باید قبل از خواب هفت میل سرمه در چشم بکشد، چهار تا در چشم راست و سه میل در چشم چپ"
و فرموده است: "سرمه کشیدن هنگام خواب از آب آوردن آبریزش چشم جلوگیری می کند"
در کتاب عوالم از حضرت علی علیه السلام روایت شده است : اگر کسی به درد چشم مبتلا شد باید آیةالکرسی را بر چشم خود بخواند و در قلبش نیز نیّت صحت و سلامت کند، بدون شک سالم خواهد شد.( دست را به آرامی بر چشم نهاده آیةالکرسی را قرائت کند).
روایت شده است : کسی که هر روز بگوید: فَجَعلناهُ سَمیعاً بَصیراً چشمش از آفات محفوظ می ماند.
وضو گرفتن (شستن دست ها) قبل و بعد از غذا برای چشم نافع است.
روایت شده است :زمانی که بعد از غذا وضو می گیرد از آب اضافی دست ها به چشم خود بکشید این کار از درد چشم جلوگیری می کند.
جمیل بن صالح می گوید: خدمت امام صادق علیه السلام رفتم و گفتم: چشمان دخترم ضعیف شده است! حضرت فرمود : صبر و مرّمّکی و کافور را به اندازه ی مساوی مخلوط کن و سرمه بساز و در چشمانش بکش من این عمل را انجام دادم و خوب شد. در سیره ی نبوی آمده است که قارچ از بهشت است و آب آن شفای چشم است و ناراحتی چشمی را برطرف می سازد.
در کتاب عوالم آمده است: کشیدن گلاب بر چشم هر روزصبح، گرفتن شارب و کوتاه کردن ناخن ها روز پنجشنبه یا جمعه، سرمه کشیدن، مسواک زدن، خضاب و حنا مالیدن و قرآن خواندن بر قدرت دید چشم می افزاید.
از حضرت علی علیه السلام روایت شده است: چهار چیز چشم را تقویت می کند: نظرکردن به آب جاری، نظر کردن به همسر زیبای خود، نشستن نزد بهترین افراد و سرمه کشیدن هنگام خواب. و چهار چیز چشم را ضعیف می کند. جماع کردن با پیرزن، نگاه کردن به انسانی که به دار آویخته شده است، نگاه کردن مستقیم به خورشید و در حال سیری غذا خوردن.
روایت شده است: کسی که هنگام رؤیت هلال ماه هفت مرتبه سوره ی فاتحة الکتاب را بخواند خداوند او را از درد چشم در آن ماه مصون و محفوظ می فرماید.
امام حسن عسکری علیه السلام از جدش و او از امام صادق علیه السلام و او از پدرش و او از جدش امام حسین علیه السلام روایت کرده است : اگر مردم بدانند هلیله ی زرد چه خاصیتی دارد حاضرند هم وزن آن طلا بدهند و برای یکی از اصحابش فرمود: هلیله ی زرد با هفت حَبّه فلفل را با هم آرد کن و سرمه درست کن و در چشمانت بکش.
از امام صادق علیه السلام روایت شده است : حجامت کردن برای درد چشم نافع است.
جابر جُعفی از پدرش نقل می کند که گفت : من بسیار به چشم درد مبتلا می شدم .
به نزد امام صادق علیه السلام چاره جویی نمودم . امام فرمود: آیا می خواهی به تو دعایی تعلیم دهم که به نفع دنیا و آخرتت در آن باشد و تو را از چشم درد کفایت و مصون سازد؟ عرض کردم: بله فرمود: در پی هر صبح و غروب ( پس از نماز صبح و نماز مغرب) این دعا را بخوان:
اَللّهُمَّ اِنّی اَسأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیکَ أَن تُصَلِّیِ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و أَن تَجعَلَ النُّورَ فی بَصَری وَالبَصیرَةَ فِی دینی وَالیَقینَ فی قَلبی وَالاِخلاصَ فی عَمَلی وَالسَّلامَةَ فی نَفسی وَ السَّعَةَ فی رِزقی وَالشُّکرَ لَکَ أَبَداً ما أَبقَیتَنی.
امام موسی کاظم علیه السلام : هر کس به بیماری دچار شد درگریبان وی هفت مرتبه سوره ی حمد خوانده شود اگر بیماری زایل گشت که مقصود حاصل شده و گرنه باید هفتاد مرتبه خوانده شود که من ضامن عافیت او خواهم بود.
از سلیمان بن عیسی نقل شده که گفت: زمانی در خدمت امام صادق علیه السلام بودم و دیدم به آماس و چشم دردی عظیم مبتلا گشته اند این موضوع مرا غمگین ساخت فردای آن روز ایشان را صحیح و سالم دیدم. فرمود: من به این تعویذ عظیم تمسّک جستم:
أَعوُذُ بِعِزَةِ اللهِ أَعُوذُ بِقُدرَةِ اللهِ أَعُوذُ بِعَظِمَةِ اللهِ أَعُوذُ بِجَلالِ اللهِ أَعُوذُ بِاَسماءِ اللهِ أَعُوذُ بِجَمیعِ اللهِ أَعُوذُ بِرَسوُلِ اللهِ عَلی ما أَحذَرُ وَ أَخافُ عَلی عَینی وَ أَجِدُ مِن وَجعِ عَینی یا رَبِّ العالَمین.
در روایت دیگر پس از مَن وَجَعِ عَینی آمده است که :
اَللّهُمَّ رَبَّ الطَیِّبِینَ، فَکَشَفنا عَنکَ غِطاءَکَ فَبَصَرُکَ الیَومَ حَدیدٌ فَنَظَرَ نَظَرَةً فی النُّجومِ، فَقال: إِنّی سَقیمٌ، وَ صَوَّرَکُم فَأَحسَنَ صُوَرَکُم، وَ رَزَقَکُم مِنَ الطَیِّباتِ، فَتَبارَکَ اللهُ أَحسَنَ الخالِقین، یا عَلیُّ یا عَظیمُ، یا جَلیلُ یا جَمیلُ، یا فَردُ یا وِترُ، اَسأَلُکَ أَن تُصَلّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آل مُحَمَّدٍ وَ أَسأَلُکَ أَن لا تَدَعنی فی قَبری فَرداً وَ أَنتَ خَیرُالوارِثین.
نقل شده است : هر کس این کلمات را با تربت مبارک امام حسین علیه السلام و آب شیرین و سرد و خالص بنوشد بهبودی حاصل شده و شفا یابد.
در حدیثی دیگر است که حضرت صاحب الامر (عج) می فرماید: که این دعا را با تربت حسین علیه السلام در قدح و کاسه ای بنویسند و بنوشند:
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ بِسمِ اللهِ دَواءٌ وَ الحَمدُ للهِ شِفاءٌ. وَ لا اِلهَ الاّ اللهُ کَفاءٌ أَذهِب رَبَّ النّاسِ وَ اشفِ وَ اَنتَ الشّافی وَ أَنتَ الکافی کِفاءٌ لا یُغادِرُ سُقماً وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِهِ اَجمَعین وَالحَمدُ للهِ رَبِّ العالَمین.
قبلاً در باب گوشت و خرمای "برنی" آمده بود که این دو برای چشم مفیدند همچنین در مورد شستن دست ها قبل و بعد از غذا یاد آور شدیم که چه اثرات مفید بهداشتی برای چشم دارد. رعایت اصول بهداشت در سلامت و تقویت چشم انکارناپذیر و در درجه ی اول اهمیت و اعتبار است.
و نیز نقل شده که : چون پس از غذا دستانت راشستی، با باقیمانده ی آب دستانت بر روی چشمانت بکش که موجب امان از چشم درد و آماس چشم است.
ابی الخصیب نقل کرده: سفیدی در چشمانم پدید آمده بود و چیزی را نمی دیدم در خواب، امیرالمومنین علیه السلام را دیدم، عرض کردم : آقای من! چشمانم به این وضعی که می بینید در آمده است.
فرمود: عنّاب تهیه کن و آن را کوبیده، آرد کن و سرمه ی آن را به چشمانت بکش!
او گفت عنّاب تهیه کردم، با هسته اش کوبیدم و آرد آن را همچون سرمه به چشمانم کشیدم.
پرده ی تاریکی از چشمانم کنار رفته و روشن شد و بعد نگاه کردم دیدم که دیدگانم سالم تر از قبل شده است.
برای درد چشم از امیرالمومنین علیه السلام نقل است که فرمود: اگر شخصی از میان شما به چشم درد مبتلا گشت باید که بر چشم خود آیة الکرسی بخواند در حالی که در دل ایمان داشته باشد که شفا می یابد که در این صورت ان شاءالله عافیت داده می شود.
روزی پیامبر صلی الله علیه وآله به سلمان که دچار چشم درد شده بود نگریستند و فرمود:"خرما مخور و بر جانب چپ مخواب"
ابو یوسف مصعب نقل کرده است :" به خدمت امام علی علیه السلام عرض کردم از بیماریی که در چشم هایم به وجود آمده و شبکور گشته ام شکایت دارم. اگر مصلحت می بینید برای درمان در این مورد به من چیز ی تعلیم دهید. امام فرمود: این آیه را سه بار در جامی بنویس و بعد آن را بشوی و در بطری دیگری بریز و آن را بر چشم بکش . آن مرد گوید که من کمتر از صد میل نکشیده بودم که بینائیم بازگشت و بهتر از روز اول شد.

دانشنامۀ اهل بیت علیهم السّلام
دکتر محمّد دریایی       متخصص علوم زیستی و گیاهان داروئی

دیدگاه‌ها   

+2 #1 نازی 1394-12-22 05:34
خیلی عالی بود،ممنون ازلطفتون
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید