در پنهان

بانو امین/قسمت سی و سوم

در ادامه مباحث مربوط به بانوامین (ره) به ذکر وصیت نامه ایشان می پردازیم و پس از آن کمی به محتوای کتب گرانقدر ایشان اشاره خواهیم نمود؛ امید است سخنان گوهر بار ایشان راهنمای ما در مسیر سیر الی الله باشد:
وصیت نامه بانو امین (ره)
من به همه خواهران و برادران خود از مومنین و مسلمین وصیت می نمایم به آن چه معتقدم از اموری که موجب سعادت و رستگاری و کمال و نجات است و از خدای تعالی و پروردگار یکتا می خواهم که مرا و تمام مومنین و مومنات را برای رسیدن به آن موفق گرداند.
شما را سفارش می نمایم به پرهیزگاری البته آن طوری که شایسته پرهیزگاری است و توجه به خدای سبحان با تمام همت و توانایی و این که هرگز و در هیچ حال چه در حال آسایش و تندرستی و چه در حال سختی و مرض و چه در نعمت یا تنگدستی و عافیت یا آفت زدگی و یا بی نیازی از او لحظه ای غفلت ننمائید و با قلب و زبان همیشه به یاد او باشید و اوامر و نواهی او را ترک ننمائید چنان که امام صادق علیه السلام برای ابوعبیده خزاعی در ضمن سخنان خود فرمودند: (همیشه به یاد خدا باش ولی نه این که مقصودم کلمه سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر باشد اگر چه آن هم ذکر خداست لکن مقصود من آن است که وقتی با حلال و حرام مواجه شدی خدا را فراموش نکن اگر طاعت است به جای آر و اگر معصیت است از آن دوری گزین، و این آیه از قرآن کریم که می فرماید: «رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله و اقام الصلوه و ایتای الزکاه یخافون یوما تنقلب فیه القلوب و الابصار لیجزیهم الله احسن ما عملوا و یزیدهم من فضله (نور/37) : مردانی که نه تجارت و نه معامله ای آنان را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و ادای زکات غافل نمی کند آنها از روزی می ترسند که در آن، دل ها و چشم ها زیر و رو می شود.»
فراموش نکن زیرا تنها پرهیزگارانند که اعمالشان مورد پسند باری تعالی واقع می شود چنان که فرموده است: «انما یتقبل الله من المتقین» (مائده/27) و به پرهیزگاری که نفس انسان تکامل می پذیرد و به مرتبه عبودیت که همان ربوبیت است واصل می گردد و نیز به صفت تقوا است که برای متقی علم و آگاهی به دست می آید چنان که حق تعالی فرموده است: «واتقوا الله و یعلمکم الله» (بقره/282)  و معلوم است که دانشی که به وسیله تقوا حاصل می گردد غیر از علمی است که به وسیله تعلم و اکتساب از ادله نظری به دست می آید زیرا دانشی که با کسب و نظر حاصل می شود علم رسمی است و نور و ضیایی از آن حاصل نمی شود چنان که شیخ بهایی گفته است:
علم رسمی سر به سر قیل است و قال                                   نه از او کیفیتی حاصل نه حال
اما علم و دانشی که از تقوی پدید می آید نوری است که می تابد در قلب بنده ای که خدا می خواهد.
سپس شما را به تحصیل معرفت و شناسایی و محبت و امیدواری ملاقات خدای سبحان سفارش می نمایم زیرا هیچ کس به سعادت و رستگاری فائز نمی شود جز به شناسایی و محبت باری تعالی و بدانید که «خدا ناشناس» بی قدر است و اعتنایی به اعمالش نیت اگرچه اعمال ثقلین را انجام دهد چنان که بسیاری از اخبار گویای آن است پس برای به دست آوردن تقوا و تحصیل معارف الهی و راه رضای او بکوشید و جدیت نمایید. «واستقم کما امرت» (شوری/15) و بدانید که «ان المتقین فی مقام امین» (دخان/51) «فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر» (قمر/5) و به خدای متعال و فرستادگان و خلفای او علیهم السلام بگروید «فمن یومن بالله فقد استمسک بالعروه الوثقی لا انفصام لها» (بقره/256) و عمل نیک انجام دهید و بدانید که خدای عزوجل «لا اضیع عمل عامل منکم من ذکر و انثی» (آل عمران/195) و اعمالتان را برای خدا خالص سازید و از آن به فکر اجر و پاداشی نباشید و آن را وسیله رسیدن به لقاء الله قرار دهید چنانکه فرموده است «فمن کان یرجو لقاء به فلیعمل عملا صالحا و لاشرک بعباده به احدا» (کهف/110)
در تمام امور به خدای متعال توکل داشته باش زیرا کسی که به خدا توکل نماید خدا او را کفایت می کند و به قضاء و قدر الهی راضی باشی و در برابر اوامر او تسلیم باش و بدان که مرتبه رضا و تسلیم از مراتب بزرگی است و کسی که به آن بپوندد البته رستگار خواهد بود و در بلا و مصائب صبر نما که «انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب» و در همه دستورها از رسول خدا پیروی نما و بدان که راه شناخت خدا و کسب رضایت او منحصر است در پیروی از فرستاده او صلی الله علیه و آله  و محبت نزدیکان و یارانش و ولایت آنها را تحصیل نما که رشته محکمی است و ریسمانی است متین و کشتی نجات است و کسی که به آن توسل نماید نجات می یابد و کسی که از آنه منقطع شود ناخودآگاه هلاک می گردد و بدان که طی نمودن راه خدا مگر به هدایت این پیشوایان حقیقت ممکن نیست بلکه منحصر به ولایت و محبت آنهاست چنان که از خود آنها علیهم السلام رسیده است:
«بنا عرف الله و بنا عبدالله لولا ما عرف الله» (کافی ح1/ص144) « به واسطه ما خداوند شناخته و پرستیده می شود اگر ما نبودیم خداوند شناخته نمی شد.»
و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیثی مشهور فرمودند: «و ما نودی بشیء کما نودی بالولایه» (کافی ح2/ص11)
و از آنچه حرام شده است و از مکروهات حتی از مشتبهات اجتناب کن زیرا ارتکاب حرام راه خدا را نسبت به تو مسدود می کند و شما را از خدای سبحان دور می دارد و انجام مکروهات و مشتبهات شما در حرام واقع می سازد چنان که به طور ناخود آگاه هلاک خواهید شد که «من اجتنب الشبهات نجی من المحرمات» هرکس از شبهات اجتناب کند از محرمات نجات می یابد.» و خود را در انجام واجبات بلکه مستحبات و نوامیس الهی و اعمال صالح به زحمت بینداز. و کوشش نما در مراعات شرایط صحیح بودن آنها و مراعات شرط قبول شدن آنها طوری که صلاحیت محضر مولا را دانسته باشد و مورد نظر او واقع گردد و با خود در مخالفت تمایلات نفس و تطهیر آن از اخلاق ناپسند و متصف نمودن آن به صفات حمیده مجاهده کن و از غفلت و بطالت برحذر باش و هر صبح و شام نفس خویش را تحت محاسبه قرار ده و در هر عمل که از آن صادر می شود مراقب باش که مبادا لحظه ای از طاعت خدا تخطی نماید و جان و مال و تمام نیروی خود را در راه رضای خدای تعالی مصروف دار و خودت وصی خویش باشد و آنچه را که میل داری در مالت انجام شود خودت انجام بده چنان که حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: « یا ابن آدم! کن وصی نفسک و اعمل فی مالک ما توثر ان یعمل فیه من عبدک» (نهج البلاغه)
و نیز فرمودند: «سود هرکسی از مال دنیا همان است که برای آخرت خود صرف می نماید.»
و در اصلاح امور مسلمین و مومنین جهد نما که در کافی روایت شده است: حضرت صادق علیه السلام از قول پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «کسی که صبح کند و به فکر امور مسلمانان نباشد از مسلمانان به حساب نمی آید.» و همچنین اخبار بسیار دیگر.
و احسان نما بر افراد نوع خود و دیگر مخلوقات خدیا سبحان و نسبت به افراد پیر مانند فرزند و نسبت به جوانان مانند برادر و برای اطفال مانند پدر باش و آنچه برای خویش دوست می داری برای ایشان روا بدار و آنچه برای خود نمی پسندی برای آنها خوش مدار و حقوق هر صاحب حقی از آنها را ادا نما و با همه آن ها بلکه با دشمنان خود نیز مهربانی کن و هرچه ممکن است عیوب و لغزش آنها را مستور دار و از محبت دنیا بپرهیز زیرا راس همه خطاهاست.
با بقیه وصیت نامه بانو همراه ما باشید، امید است تامل لازم صورت پذیرد.
خدایا چنان کن سرانجام کار                               تو خشنود باشی و ما رستگار
صلوات
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید